Eenvoudiger leven

In dit stuk krijg je een overzicht met uitgangspunten over je hoe eenvoudiger kan leven. Soms zijn we chagrijnig of laten we ons lijden door gebeurtenissen en andere mensen. Deze uitgangspunten dragen bij aan het feit dat je meer gaat snappen hoe je hersenen werken tijdens je emoties. Deze vormen komen voort uit Cognitieve Gedragstherapie (CGT) en geven praktische tips over je hoe je gelukkiger kunt leven.

Perspectief

Ons brein is in staat dezelfde informatie op verschillende manieren te verwerken. Kijk bijvoorbeeld eens naar bovenstaande optische illusie. Soms zie je een andere beeldvorming ontstaan. Je ziet verschillende versies maar het niet mogelijk om deze beide tegelijkertijd te zien. Bij het kiezen van interpretatie wordt de andere uitgesloten in ons brein. Het zijn je hersenen die de zintuiglijke manieren organiseren. Hierdoor zijn verschillende interpretaties van een plaatje. Deze vormen van interpretatie kun je ook toepassen in het dagelijks leven. Hoe jij de wereld nu ziet, is jouw interpretatie op dit moment. Het zijn niet de dingen zelf die de mensen in verwarring brengen, maar hun opvattingen over die dingen.

Het zijn niet de gebeurtenissen die onze gevoelens veroorzaken

Je hebt vast wel eens een verschrikkelijke dag. De autosleutels kwijt, de baas is irritant, iedereen ging naar de kroeg maar jij werd niet uitgenodigd. Je komt thuis en de kinderen zijn ook nog eens lastig. Daarbij kom je er ook nog eens achter dat de verwarming stuk is. 
Het zou verklaarbaar zijn dat al deze gebeurtenissen bijdragen aan het feit dat je je ontmoedigd of depressief gaat voelen. 
Toch, als de dingen die ons overkomen verantwoordelijk zijn voor onze gevoelens, hoe verklaren we dan dat mensen zo anders reageren op soortgelijke gebeurtenissen? Voor de ene persoon is het een ramp dat de autosleutels kwijt zijn, voor de ander weer een klein incidentje. 
Uiteindelijk is het de interpretatie van de gebeurtenissen en de manier waarop we dan reageren die het effect op onze stemming bepalen. 
Als iemand te laat is voor een afspraak kan je dit interpreteren als boosheid, of als verdrietigheid of juist heel nuchter.

Het is tweerichtingsverkeer

Gedachten vormen emoties. Als je denkt: ‘ik ben lelijk’, dan is de kans groot dat zo’n gedachte gevoelens van schaamte, walging, of droefheid oproept. Dit werkt net zo de andere kant op. Als je je bedroefd of depressief voelt kijk je anders naar je zelf. Je denkt dat je lelijker bent als je je depressief voelt. 
Dit werkt ook door op gebeurtenissen. Als je naar huis loopt en je ontwijkt een bepaalde route omdat daar iemand een keer is beroofd, dan versterkt dat automatisch mijn overtuiging dat die straat bijzonder gevaarlijk is. 
Dit herken je ook tijdens het hebben van een paniekaanval. Doordat je een snelle hartslag krijgt en begint te zweten, versterk je alleen maar het gevoel dat het goed mis is. Hoe meer je denkt dat je een hartaanval krijgt, hoe sterker je die bijhorende emoties aanwakkert. Zo ontstaat er een cirkel.

We zijn allemaal wetenschappers van binnen

We hebben allemaal onze eigen theorie ontwikkelt. We zijn eigenlijk gewoon maar een bron van interpretaties en daarom is iedereen zo verschillend. Daar kun je eigenlijk niets aan doen omdat gebeurtenissen je overkomen. Je produceert dus constant hypothesen over jezelf en over de wereld, zonder dat je je daar bewust van bent. 
Met CGT leer je dat het vaak voorkomt dat we dingen verdraaien om onze eigen bestaande overtuigingen te bevestigen. Veel mensen kunnen daarom ook niet overtuigd worden door een goed argument, maar moeten het bewijs met eigen ogen zien.

  • Sign up
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.
We do not share your personal details with anyone.