Overleven in het digitale tijdperk. In het internettijdperk zijn we op een ongekende manier met alles en iedereen verbonden. 24/7 maken we gebruik van communicatietechnologie. Ook dit heeft invloed op stressgevoelens, dus moeten we nieuwe manieren vinden om met stress om te gaan.

Minder multitasken

Multitasken geeft veel stress en sociale media maken ons er extra gevoelig voor. Een onderzoek uit 2009 van de Stanford University wees uit dat mensen die tegelijkertijd veel soorten sociale media gebruikten terwijl ze ook andere taken moesten verrichten, slechter dingen onthielden. Ook hadden zij moeite met concentratie. Digitale afleiding zorgt voor stress. Het is constant verbonden zijn met alles. Je kunt het onmogelijk uitzetten. 

Pauze

Social media kan verslavend werken. Op korte termijn adviseert de Amerikaanse psycholoog Larry Rosen om je mobiel uit te zetten tijdens werk en jezelf pauzes te gunnen. Als je je telefoon uitzet beperk je de afleiding. Het wordt bijna automatisme om je telefoon te pakken als je ergens zit. Als je hem uit hebt staan doe je dat niet. Kijk meer om je heen. Het zou zonde zijn als je je droompartner niet voorbij ziet komen.

Vastgeplakt aan je scherm

Mensen die laat in de avond hun smartphone gebruiken slapen onrustiger en ervaren werk overdag stressvoller. Dit komt door het felle licht. Dit licht onderdrukt de aanmaak van melatonine, een hormoon dat slaap bevordert.

Spookvibraties

Voortdurend verbonden zijn is niet goed voor je. Sommige mensen waren zo gestresst over het ontvangen van berichten dat ze spookvibraties voelden. Ze voelden hun mobiel trillen terwijl dat niet het geval was. Tegenwoordig krijgen we elk klein nieuwtje mee over de hele wereld. Sommige mensen ervoeren meer stress bij het zien van beelden van een aanslag dan de mensen die de aanslag zelf hadden meegemaakt.

Online agressie

De technologie moet in dienst van jou staan en niet andersom. Mensen reageren online agressiever dan nodig is. Een paar gevolgen:

  • Dissociatieve anonimiteit: ‘Online ben ik een ander persoon dan in het dagelijks leven.’
  • Onzichtbaarheid: ‘Niemand kan me zien of veroordelen.’
  • Asynchroniciteit: ‘Dit gebeurt niet in het echte leven, dus ik hoef de gevolgen niet onder ogen te zien.’
  • Solipsistische introjectie: ‘Ik zie die mensen niet, dus ik kan zelf verzinnen wie ze zijn.’
  • Dissociatieve verbeelding: ‘Dit is niet de echte wereld, dus ik veroorzaak geen echte pijn bij echte mensen.’
  • Minimalisering van autoriteit: ‘Niemand kan me tegenhouden.’

Als je online bent moet je nooit vergeten dat een onbekende die een persoonlijke, beledigende opmerking maakt, niet tegen jou als mens praat. Anonimiteit verhoogt agressie.
Als jij het gevoel hebt dat zou kunnen helpen om meer offline te gaan, doe dat dan.

  • Sign up
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.
We do not share your personal details with anyone.