Paniekaanval en omgaan met angst. Iedereen is wel eens bang in zijn leven. Maar als dit je leven beheerst, kan er sprake zijn van een angststoornis. Vier van de meest voorkomende angststoornissen zijn gegeneraliseerde angststoornis, paniekstoornis, posttraumatische stressstoornis en sociale fobie. Angst is fysiologisch, maar kan verergeren of verminderen door de manier waarop je ermee omgaat.

Paniekstoornis

Een paniekstoornis wordt gekenmerkt door onverwachte paniekaanvallen. Dit kan iedereen overkomen. Bij extreme stress is zo’n aanval dus niet ongewoon. Het is verstandig om bij regelmatige paniekaanvallen zonder duidelijke aanleiding hulp in te schakelen. Ook is hulp zoeken niet onverstandig als angst voor een volgende aanval je weerhoudt een normaal leven te leiden. Deze twee punten zijn belangrijke symptomen voor een paniekstoornis. En als je dit onbehandeld laat, kan het je leven zeer moeilijk maken. Onderzoeken in Amerika en Europa doen vermoeden dat 1 op de 50 mensen en 1 op de 20 mensen op enig moment in hun leven een paniekstoornis krijgen.

Tijdens een paniekaanval

Als je voor het eerst een paniekaanval hebt gehad, leek het waarschijnlijk  alsof je doodsangsten kreeg. En deze angst maakt je dan nog kortademiger en ervaar je meer paniek. Met wat voorkennis ben je veel beter voorbereid.

  1. Vertel jezelf dat je veilig bent. Paniekaanvallen zijn eng, maar je gaat er niet dood aan en het duurt niet lang.
  2. Sluit jezelf af voor afleiding. Ga zitten, bedek je ogen en concentreer je op je ademhaling.
  3. Adem langzaam. Adem inhouden of hyperventileren maakt het alleen maar erger. Adem daarom langzaam en ondiep, of haal diep adem en blaas heel langzaam uit.
  4. Sla niet op de vlucht. Het is een gewone, natuurlijke reactie om weg te gaan. Vlucht niet weg van de plek waar je bent. Anders ga je deze plek in het vervolg weer vermijden en dan wordt het een ernstiger probleem. Blijf liever waar je bent tot de aanval voorbij is.

Conclusie

Een paniekstoornis komt heel vaak voor en is vervelend. Van belang is het om kennis te hebben over dit onderwerp zodat je dit bij jezelf en ook bij anderen kan toepassen als iemand een paniekaanval krijgt. De eerste keer is doodeng en het voelt verschrikkelijk. Als je vaker last krijgt van paniekaanvallen zonder duidelijk aanleiding, dan is het verstandig om hulp te zoeken. Praattherapie is effectief. Tot slot, de vier bovenstaande tips zijn essentieel tijdens een paniekaanval van jezelf of van een ander.

  • Sign up
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.
We do not share your personal details with anyone.